INFORMACIÓ OBJECTIVA SOBRE L’EEES: MISSIÓ IMPOSSIBLE?

Actualment els sistemes educatius de tot el món estan sent reformats per a la creació d’un lliure mercat de serveis educatius. (últim acord de l’Organització Mundial del Comerç). L’aplicació d’aquesta reforma a l’ambit universitari a Europa revesteix el nom de “EEES”.

“No se trata de insertar la Universidad en el marco del Estado del Bienestar, tendencia que de algún modo ha estado presente en nuestra historia reciente; sino de integrar a la Universidad de manera más decidida en el tejido económico y productivo […]“.- Círculo de Empresarios [Una Universidad al servicio de la sociedad, Madrid, 18/12/2007, pp. 5-6]


La lluita contra l’EEES no rebutja que s’homogeinitzin els estudis ni que hi hagi mobilitat. Rebutja una reforma que ni homogeinitza els estudis, ni dòna recursos per a la mobilitat i que possa en perill el dret a un ensenyament públic, científic i de qualitat a l’abast del conjunt de la població i al servei del conjunt de la societat.

L’Espai Europeu d’Ensenyament Superior ha estat presentat com una oportunitat de modernització i de renovació universitària – necessària, d’altra banda- però no és aquesta la reforma que ens apropa a una millora del sistema d’ensenyament públic.

Malgrat que els partidaris de la reforma coincideixen en que és una reforma profunda i de gran trascendència, no han estat capaços d’oferir una informació coherent, transparent i clara des de l’aprovació de la LOU (Llei Orgànica d’Universitats, intrument per a l’aplicació de l’EEES a l’Estat espanyol) al 2001. Aquesta tasca informativa ha caigut sobre les espatlles de l’estudiantat aïllat i confús i sobre les assemblees i organitzacions estudiantils.

Cercar informació sobre la reforma a Internet ens dòna multiples enllaços. La wikipèdia ha esdevingut en un camp de batalla dels pro i antibolonya i les declaracions als diaris són contradictòries i sovint inexactes. El moviment estudiantil ha creat diversos portals d’anàlisi i formació i les insititucions universitàries, set anys després i massa aprop del límit per a l’aplicació de la reforma (2010) en mig de les mobilitzacions estudiantils, han prés la paraula i ofereixen portals especialitzats que responen directament els arguments dels estudiants.

Diversos exemplesdavid-verde-duda

Portals antibolonya

Especial Bolonya

Movimiento No a Bolonya

Students’ European Forum

Portals institucionals probolonya

Universitat Autònoma de Barcelona

Universitat Pompeu Fabra

Plataforma Universia (Banc Santander)

Ministeri de Ciència i Innovació


Davant aquest marasme d’informació, simplificació i propaganda, s’ha de fer servir l’esperit crític. Aquesta pàgina pren partit, i ho fa desprès de fer un anàlisi de la reforma, del context d’aplicació i dels efectes que ja es perceben als campus. Per això tot el que trobeu aqui distingeix l’exposició de l’anàlisi i de la valoració, remet a les fonts oficials i als estudis d’acadèmics i experts en educació i els comentaris estan oberts per obrir els debats que calguin.

“Hay […] modelos que apuestan por la privatización de la educación superior, amparados en una teórica libre competencia y en una hipotética libertad de enseñanza, a la que sólo pueden acceder los que más tienen y no necesitan ser iguales porque gozan de todos los privilegios. Yo defiendo una universidad pública de calidad, que es la única capaz de garantizar la verdadera igualdad.” .-Adelaida de la Calle, rectora de la Universidad de Málaga. [TE, nº 288, diciembre 2007, p. 16]

COM S’ORGANITZA AQUESTA PÀGINA

La informació està ordenada segons la situació dels estudiants actuals i amb un apartat pels estudiants del futur. També trobareu un apartat de Preguntes Freqüents el·laborat sobre els principals arguments oficials i dubtes que es plantejen a xerrades i debats televisius, premsa i a les facultats ocupades en aquests moments.

[En construcció]


Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: